A kedvezményezett neve:
Park AlapítványProjekt azonosító száma:
EFOP-1.8.5-17-2017-00359A projekt címe:
Menő Menza MohácsonA projekt tervezett befejezési dátuma:
2019.12.31.Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
14 997 746 FtA támogatás mértéke:
100%A finanszírozás típusa:
Európai Szociális AlapProjekt bemutatása
A Park Alapítvány az EFOP-1.8.5-17„Menő menzák az iskolákban – Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok” elnevezésű Pályázati Felhívás keretében a „Menő Menza Mohácson”című projektjére közel 15 millió forintnyi európai uniós forrásból származó támogatási összeget igényelt.A projekt megvalósításához szükséges elszámolható költségek 100%-át az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Magyar Állam finanszírozza.
![]()
Az Alapítvány által benyújtott támogatási kérelemben részletezett, a projekt megvalósításához kapcsolódó fejlesztési elemek és tevékenységek nagy szerepet játszanak az Alapítvány által lefektetett célok elérésében.A támogatásnak köszönhetően az Alapítvány számára lehetőség nyílik a Mohács Park Utcai Katolikus Általános Iskola és Óvodaintézmény folyamatos infrastrukturális fejlesztésére, a tanulók egészséges szellemi és fizikai fejlődésének támogatására.
A Park Alapítvány a pályázati támogatás felhasználásával az alábbi fejlesztési célokat tűzte ki:
- iskolai étkezés minőségének javítása étkező helyiség és edényzet fejlesztésével,
- tanulók számára elméleti és gyakorlati képzések, és az ezek lebonyolításához szükséges infrastruktúra biztosítása az egészséges étkezésre és életmódra való nevelés kapcsán,
- tanulók ismeretszerzésének és szemléletformálásának támogatása iskolai programok kapcsán,
- táplálkozástudományi szakember bevonásával megvalósuló konzultációs lehetőségek biztosítása.
![]()
A projekt szakmai tartalmának kialakítása kapcsán az Alapítvány szorosan együttműködött az Oktatási Intézmény pedagógusaival, a tanulókkal, azok hozzátartozóival, így a megvalósítandó projektelemek e célcsoportok elvárásait tükrözik. A támogatási kérelemben foglalt projektelemek a megkérdezett célcsoportok igényeit figyelembe véve az alábbiak szerint kerültek kialakításra:
- ismeretterjesztő és szemléletformáló programok lebonyolítása a szükséges infrastruktúra biztosításával iskolai és iskolán kívüli helyszíneken,
- ivókutak elhelyezése az Oktatási Intézmény területén,
- tankonyha kialakítása kapcsán a szükséges eszközállomány beszerzése,
- étkező helyiség fejlesztése a szükséges eszközök és berendezések beszerzésével,
- táplálkozástudományi/ dietetikai konzultáció, tanácsadás megbízott dietetikus szakember közreműködésével,(kérdőíves felmérésen alapuló állapotfelméréssel)
- elméleti és gyakorlati foglalkozások, előadások az egészséges táplálkozás kapcsán,
- egészségtudatosságra való nevelés az iskolában tankert kialakításával.
![]()
A 2017/2018 - as tanév első félévében az alábbi ismeretterjesztő és szemléletformáló programok valósultak meg.
Egészségnevelési Nap - Egészséges táplálkozás
Az Egészséges életmód moduláris projektnapon is nagy hangsúlyt fektettünk az egészséges táplálkozás témakörére. Alsó tagozatos diákjaink egészséges snacket (ami avokádókrémet jelentett), gyümölcsös müzlit, tejturmixot készítettek és ettek. Megismerték az egészséges táplálkozás kritériumait. Heti étrendet állítottak össze az egészséges ételekből játékos formában, vetélkedők során.
Egészségnevelési Nap - Gyümölcsök, zöldségek
A helyes táplálkozásunk alapja, a gyümölcsök és zöldségek.Az egészséges életmód moduláris projektnap keretein belül főleg ezzel a témával foglalkoztunk. Az elsősök dalokat, mozgásos gyermekjátékokat gyűjtöttek zöldségekről, gyümölcsökről, azokat el is játszották. Aztán gyümölcsös tejturmixot is készítettek és el is fogyasztották.A másodikosok gyümölcsös müzlit, a harmadikosok gyümölcssalátát, a negyedikesek egészséges snacket alkottak.Az ebédlőnk előterét a kicsik gyönyörű zöldségszobrokkal tették szebbé mindenki nagy örömére. A nagyobbak előadás keretében ismerkedtek meg a szervezetünk számára legfontosabb vitaminokról.
Egészségtudatos iskola - Sport és Diáknap
Egészségtudatos Iskola Projektnap keretében sport-, és diáknapot szerveztünk. A nap közös bemelegítéssel, zumbázással kezdődött.Szurkolhattunk tanár-diák futball és röplabda meccsen és az iskolai bajnokságok döntőjén is.A szülőket is bevontuk a programokba. A lelkes segítők kora reggel kezdték a palacsintasütést a reform konyha jegyében. Csökkentett szénhidrát-tartalmú, gluténmentes lisztkeverékből készültek százszámra a tízóraira szánt finomságok. A gyerekeknek egész nap rostdús, adalékmentes gyümölcsleveket kínáltunk.
Egészségtudatosság Napja – Bükkösd
A nyolcadik évfolyamosok részére szervezett projektnapunk az egészségtudatosság jegyében telt. Kirándulást tettünk a Dél-Zselic és a Nyugat-Mecsek találkozásánál elterülő bükkösdiÖkoparkban.Előadás keretében megismerkedtek az ökogazdálkodás jellemzőivel, előnyeivel. Megtudhatták, mi a bio-élelmiszerek szerepe az egészségtudatos táplálkozásban.Ezután kiscsoportos foglalkozás keretében egy vetélkedőn vettek részt, ahol számot adhattak az előzőekben megszerezett ismereteikről.
Föld Napja Projektnap
Öko iskola révén a Föld Napja projektnap kiemelt jelentőségű program már hosszú évek óta iskolánkban. Ebben a tanévben a környezetvédelmi programok mellett fontos szerepet kapott az egészséges táplálkozás témaköre. Dietetikusunk segítette a program szakmai megvalósítását, megtervezte az elkészítendő ételeket és előadást tartott az egészséges táplálkozásról, a táplálkozási betegségekről. Tanulóink egészséges alapanyagokból különböző ételeket készítettek, tavaszi salátát, grillezett zöldségeket és grillezett sajtot, teljes kiőrlésű kenyérből szendvicset. A gyerekek nagyon aktívan vettek részt a programokon és jóízűen elfogyasztották az általuk elkészített egészséges ételeket.
Fűszernövények Projektnap
A projekt keretében csoportfoglalkozásokat szerveztünk az 5. osztályos diákok számára. A foglalkozás kezdetén előadás keretében ismerték meg a gyerekek a fűszernövények felhasználási területeit. Beszélgettünk az egészséges táplálkozásban betöltött szerepükről.Ezután a gyerekek kiscsoportokban ismerkedhettek a zöldfűszerek ízvilágával. Játékos feladatok keretében szagolgathatták, ízlelgethették a növényeket. A nap további részében iskolánk egy napos területén fűszerkertet hoztunk létre. A kertbe többek között menta, citromfű, oregano, rozmaring, levendula és kakukkfű kerültek. Ezek gondozása, ápolása, az öntözés az ötödik osztályos tanulók feladata.
Konyhakerti növények Projektnap
A 3. osztályos tanulók saját kis konyhakertet vehettek birtokba a konyhakerti növények projektnapon. A tanulók előadás keretében megismerkedtek a konyhakerti növényekkel, a zöldségek jelentőségével az egészséges táplálkozásban. Megtanulták hogyan kell a magokat, hagymákat elültetni és milyen kerti eszközöket használunk a veteményezés során. Borsó, retek, hagyma került az ágyásba. A következő hetekben az osztályok folyamatosan gondozták a konyhakertet és pár hét múlva az uzsonna mellé a saját zöldségeiket ehették meg.
Natur Életmód Projektnap
Májusban Székelyszabarban tölthettek egy napot az első osztályosok „ A natúr Életmód” tanyán. Rendkívül igényes környezet s annál is melegebb, szeretetteljes, baráti fogadtatás várta őket. A gyerekek a tanya kapuját átlépve, mintha a technika vezérelte mindennapjaikat hátrahagyva egy teljesen más dimenzióba csöppentek volna.Kezdésként kenyérsütéssel próbálkoztak, a gyerekek lépésről lépésre maguk készíthették el saját teljes kiőrlésű rozsveknijüket, melyet a kelesztésétől egész a kemencében való kisütésükig maguk is nyomon követhettek.Aztán kezdődhetett a kecskefejés, ahol minden gyermek saját maga próbálhatta megfejni a kecskét, majd a sikeresen kipréselt végterméket természetesen el is fogyaszthatták. Szintén nagy élmény volta lovaskocsikázás az erdőben, a szamaragolás vagy a szénahotel megtekintése a padláson.
Német Nemzetiségi Tábor
A tábor öt napja alatt a hetedikesek megismerkedtek a magyarországi németek falusi életmódjával. A fiúk hajnalban kaszáltak, míg a lányok a fűszerkert gyógynövényeivel ismerkedtek. A megismert növényekből egészséges, cukormentes limonádé készült citromfű, menta és méz felhasználásával. A kézműves foglalkozáson levendula zsákok készültek. A falusi életmód megismerésének része volt a közös sütés: teljes kiőrlésű lisztből készült a helyben nyújtott rétes, lepény, házikenyér.
Öko Kuckó Program - Az ivóvíz szerepe a mindennapokban
A program során a tanulók a víz életünkben betöltött jelentőségével, ezen belül az egészséges ivóvíz fontosságával ismerkedhettek meg a tanulók. Előadás és interaktív játékok segítségével értelmezték a víz körforgását, a vízzel való takarékoskodás fontosságát és különböző víztisztítási eljárásokkal ismerkedhettek meg. Kézműves foglalkozás keretében tetrapakból pénztárcát készítettek, melyet mindenki hazavihetett.
Ökotábor
A püspökszentlászlói táborhely sok izgalmat tartogatott gyermeknek és pedagógusnak egyaránt. A túrák során közelebb kerülhettek a természethez, állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. A kastélylátogatás bővítette történelmi ismereteiket, az arborétumban számtalan növényfajtával ismerkedhettek meg. A kézműves foglalkozások (gyöngyfűzés, agyagozás, kalózhajó készítése tojástartóból, cápafej készítése pet palackból, zsugorfóliából nyaklánc készítése, dekopage készítése, pirográfozás) változatossága által mindenki megtalálhatta a saját személyiségéhez illőt. Az egészséges táplálkozás jegyében zabkása és lekvárfőzésre is sor került, amelyet a gyerekek készítettek, majd közösen fogyasztottak el.
Szénhidrátfogyasztás régen és napjainkban program
![]()
Áprilisban 37 tanuló a sombereki taposó és vízimalom programján vett részt. A tanulók a taposómalmot egyenként próbálták ki, majd az áttétek segítségével megtapasztalhatták milyen erő szükséges ahhoz, hogy a gabonát megőröljék. Ezt követően a teljes kiőrlésű lisztből tésztát készítettek és a kültéri kemencében langalót sütöttek. A program alatt újrahasznosítható merített papírt készítettek és mindenki hazavihette az általa készített papírt. A program során a gyerekek előadást hallhattak az egészséges táplálkozás keretében a különböző liszt fajták ismertetéséről.Tematikus Projektnap – Üzemlátogatás
A program során a 3. osztályos tanulók Kecskeméten az Univer gyárban tettek látogatást, ahol megismerkedhettek az e – mentes ketchup gyártási technológiájával és a gyárban előállított termékekkel. Előadás keretében megismerték az egészségtelen alap- és adalékanyagokat. Utána Kerekegyháza mellett fekvő Rendek ökotanyán teljes kiőrlésű lisztből kenyeret dagasztottak és sütöttek az udvaron található kemencében. A gyerekek megkóstolhatták a tartósítószermentes szörpöt. Hazafelé Soltvadkerten pedig kipróbálhatták a cukormentes, laktózmentes, szénhidrátcsökkentett fagylaltot is, ami nagyon ízlett nekik.
![]()
Tematikus Projektnap a Balaton-Felvidéken
A tematikus projektnap a Balaton Felvidéken 2 napos program volt a 6. osztályos tanulók részvételével. A program során meglátogattuk a kékkúti levendulaportát, ahol a gyerekek megismerkedhettek a levendulával, mint gyógynövénnyel és felhasználásának sokrétegűségével. Különböző gyógynövényekből készített szörpöket kóstolhattak, mint levendula vagy menta szörp, majd kipróbálhatták a palackozás műveletét is. Nemcsak szörpöket kóstolhattak a tanulók, hanem különböző sajtféleségeket is, miközben megismerkedtek a sajtkészítés fázisaival és az eljárás során használt eszközökkel.Az egészséges életmód keretében erdei túrát is tettünk Somlóvásárhelyen. A fárasztó, de annál élménydúsabb túra után pedig a Hegykapu étteremben az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteiket bővíthették a tanulók. Az itt elkészített vacsora is a reform étkezés jegyében készült. A két napos program során a tanulók nagyon sok új ismerettel és élménnyel gazdagodtak.
![]()
Erdei iskola Projektnap (szemléletformáló program)
Az erdei iskola projektnap az idei tanévben is, mint már sok éve a Duna – Dráva Nemzeti Park területén, Külső – Bédában került újra megrendezésre. A Lábasház, mely közvetlenül a Duna parton az ártéri erdő területén található és a gazdag programkínálat sok izgalmat tartogatott gyermeknek és pedagógusnak egyaránt. Az erdőben, vízparton, réten tett túrák során, melyet a Duna – Dráva Nemzeti Park természetőrei vezettek, a gyerekek közelebb kerülhettek a természethez, növényeket és állatokat figyelhettek meg természetes környezetükben. Az előadások során megismerkedhettek az ártéri gazdálkodással, azon belül az itt élő emberek életével régen és napjainkban. Előadás keretében megtudhatták, hogyan tartósították a különböző élelmiszereket az emberek. A különféle tartósítási módok közül a szárítást ki is próbálták és aszalógép segítségével különböző aszalt gyümölcsöket készítettek, amit uzsonnára el is fogyasztottak.
![]()
Erdei iskola Projektnap (ismeretterjesztő program)
Ismeretterjesztő projektnapunk tartalma a különböző, természetben található gyógynövények megismerése volt. Az előadás és bemutató során a tanulók megismerkedhettek a gyógynövények konyhai és gyógyászati felhasználásával, majd keresztrejtvények, játékos feladatokon keresztül számot adhattak a szerzett ismeretekről. A délután folyamán pedig a saját fűszerkertünkből előzetesen gyűjtött növényekből ( pl. citromfű, menta stb…) szörpöt készítettünk, melybe friss bio gyümölcsöket is raktunk és az uzsonna mellé elfogyasztották a gyerekek.A képre kattintva galéria nyílik!
Következő oldal