Tanulói élmények a kirándulásról

„Az első úti célunk Nagyszalonta. Ott Arany János életét idéztük föl. Itt találkoztunk először az idegenvezetőnkkel, aki egész kiránduláson velünk volt. Nagyon sok érdekességet mondott, megismertetett bennünket a trianoni békében elcsatolt Erdély legszebb látnivalóival.”
„Kolozsváron a Mátyás szoborcsoportnál sok fotót készítettünk, és nemzeti szalaggal emlékeztünk az igazságos királyunkra. Magyar misén is részt vettünk a Szent Mihály templomban. Kicsit meghatódva álltunk Hunyadi Mátyás szülőházánál.
A Házsongárdi temetőben rövid sétát tettünk, felidézve a nagy erdélyi magyar írókat, költőket.”
„Az utazás és a szállás nagyon tetszett. Nagy élmény volt, rengeteg új dolgot hallottam, tanultam. A Király-hágó mesébe illő táj, csodálatos látvány.Az első éjszaka a Kolozsvár mellettiMagyarlónán családoknál szálltunk meg. A háziak finom, házias vacsorával vártak. A másik szálláson Nyárádszentlászlónfaházakban laktunk.Szép környezetben sokat játszottunk, együtt volt az osztály.”
„ Nekem, a Tordai hasadékhoz  tett túra tetszett legjobban. Kalandos séta volt, tele libegő hidakkal. Sebes folyású patak mentén vitt az utunk. A meredek sziklák, a környezet lélegzetelállító volt. Itt egyik osztálytársamtól meghallgattuk, a Tordai hasadék mondájának a történetét.
A sóbányát mindenkinek látni kell. Hatalmas, minden sóból van! AMária Terézia tárnában egy nagy tó van, amin csónakázni is lehet. A Rudolf tárnát egy hatalmas játszótérré alakították át. Óriáskerék, kosárpálya,minigolf,bowling, pinpong. Remélem, hogy még egyszer visszamehetek Erdélybe.”
„Utazásunk igazi célja az volt, hogy személyesen megismerkedjünk erdélyi magyar gyerekekkel. Utazásunk harmadik napján találkoztunk a Nyárádgálfalvi Általános Iskola 7-8 osztályos tanulóival. Nagyon izgatott voltam, hogy hogyan fognak fogadni. Mindenki kedves volt. Bemutatták az iskolájukat, majd mi is a miénket. Mi egy futball-labdát vittünk nekik ajándékba, ők pedig egy sport délelőttre hívtak bennünket. A fiúk fociztak, csak 11-sel tudták eldönteni a meccs eredményét. A helyi csapat győzött. Mi lányok pedig közösen énekeltünk, játszottunk. Az egyik lánytól ajándékot is kaptam. Az volt rá írva, hogy jó barátok örökre.”
„Drakuláról már mindenki hallott, de Segesváron tudtam meg, hogy az igazi neve VladTepes. Segesváron született, és Mátyás király börtönbe zárta,mert kíméletlenül bánt a környezetében lévő emberekkel.
Nagyon tetszett Székelyudvarhely. Nem hallottam ott csak magyar szót, a 40.000 fős városnak 97% magyar. A városban otthon éreztem magam, szívesen visszamennék.”
Az erdélyi fejedelmek központja évszázadokon keresztül Gyulafehérvár volt.  Az idegenvezetőnktől részletesen hallottunk a történelméről. Ma is érseki székhely. A Szent Mihály templomban felidéztük Hunyadi János nándorfehérvári diadalának eseményeit és a szarkofágjára nemzeti szalagot tűztünk.Az osztály Déva magas várát is meglátogatta. Pazar kilátás nyílt innen a Maros folyó völgyére. „
„Kirándulásunk utolsó helyszíne Arad volt. Nekünk, parkosaknak különös hely Arad. Miminden év október 6-án megidézzük a 13 hős tábornok kivégzését az iskolai emlékhelyen. Különös érzésem volt, amikor a kivégzés helyszínén álltam. Rövid műsorral készültünk. Verset mondtam, úgy a szívemből.  Utunk során sokat gondoltam arra, hogy tényleg igazságtalan ez a béke, amit Trianonban ránk erőszakoltak.  A történelmi Magyarország talán leggyönyörűbb részét vették el tőlünk.”

„Legyen a muzsika mindenkié!” (Bojtár László)

Yehudi Menuhin világhírű hegedűművész kezdeményezésére és javaslatára 1975-ben az UNESCO október 1-jét a Zene Világnapjának nyilvánította.Idén ez pont vasárnap lesz, ezért úgy döntöttünk, hogy zenei világhetet szervezünk a Park utcában.Ne csak beszéljünk róla, hanem minél többen vegyenek részt benne tevékenyen is! Tapasztalják meg, hogy milyen érzés az aktív zenélés és ebben éljenek tanulóink egy hétig! Ehhez legrövidebb út a népzene, ami tananyag is és minden gyermeket megérint elsőtől nyolcadik osztályig.Legnagyobb örömünkre nagy élvezettel fogadták a gyerekek a lehetőséget és lelkesen énekeltek az osztályok és szívesen hallgatták egymást is. A hét megkoronázása a pénteki nap, hiszen akkor volt tanítványunk, a Pro Musica díjas Takács-Nagy Jázmin és zenekara tölti nálunk a délelőttöt. Lesz hangszersimogató, interaktív foglalkozás, közös éneklés, táncház és a nagyszünet végén népzenei bemutató. Pénteken 14:45-kor villámcsődületet tartanak a Sétáló utcában, melyre mindenkit szeretettel várnak! (fotógaléria)

„Lélekben is
gazdagodtunk Liptódon”

Már hagyomány a Park Utcai Katolikus Általános Iskola német tagozatán, hogy háromévente egy napot Liptódon tölt tagozat valamennyi tanulója. A kis, nem egészen kétszáz lelket számláló sváb falucska ilyenkor gyerekzsivajtól lesz hangos, és a helyi idősek alig várják, hogy kíváncsiskodjanak a kerítéseken keresztül a kedves gyermek arcocskák. A programok szervezésében is kiveszik részüket, hiszen sütnek, főznek, barkácsolnak, helyi népdalokat tanítanak a tanulóknak.
A projektnapon, szeptember 25-én újból lehetőségük volt a gyerekeknek betekinteni egy igaz sváb falu mindennapjaiba. A nagyok bekapcsolódtak a szüretbe, segítettek az ebéd, és az uzsonna elkészítésében („Heveknel”-t gyúrnak és fánkot sütnek). A kisebbek csuhé babát készítettek, megnézték a gazdaságot és szinte mindenki tanulhatott dalt a faluban élő néniktől. Természetesen a játékra is jutott idő. Lovas kocsikázni, szabadon sétálni is lehetőség volt. Néhány osztály kipróbálhatta ügyességét a népi játékokból összeállított sorversenyen. A helyi látnivalókat is megcsodálhatták, köztük a templomot, melynek keresztútja szépsége miatt messze földön híres. Az ebéd közös elfogyasztása után a nap zárásaként német nyelvű szentmisén vettek részt a gyerekek és nevelőik. Megható volt a helyiek énekét hallani a templomban, akik megköszönték a gyerekek kedvességét és a lehetőséget, hogy újra német nyelven hallgathattak szentmisét a faluban. A hála természetesen nekik jár, hogy minden alkalommal szeretettel fogadják az iskola tanulóit, és már várják a folytatást. (fotógaléria)

Áhitat Kisboldogasszony napján

Első iskolai áhítatunk épp Kisboldogasszony napjára, Szűz Mária születésének napjára, esett. A Kicsinyek Kórusának gyönyörű Mária énekei keretbe foglalták Kalász András, iskolánk hitoktatójának beszédét. A zenei kíséretet Szauer Juditnak és Pap Gábornak köszönhettük. E jeles nap legfőbb üzenete a remény fontossága, hisz Mária szülei is hosszas imádkozás után kapták Istentől lányukat. Érdekesség, hogy a néphagyomány szerint ezen a napon a nők nem dolgozhattak.

Bensheimban jártunk

2017. szeptember 6. és 13. között Mohács testvérvárosában, Bensheimban járt a
Park Utcai Katolikus Általános Iskola 18 tanulója. A közel 30 éve fennállótestvérkapcsolat során, mely a Geschwister-Scholl- Schuléval áll fenn, már többszáz diák próbálhatta ki megszerzett német nyelvtudását a gyakorlatban is. Az
egy hét alatt a diákok családoknál laknak, mely lehetővé teszi, hogy a helyi kulturális szokásokat is meglessék, intenzívebb nyelvgyakorlásra ösztönöz, és
barátságokat kovácsol, melyek sokszor az iskolai kereteket is kinövik, és hosszú
évekig összekötik a programban részt vevő gyerekeket. A szervezők ebben az évben is kitettek magukért. A városnézésen és polgármesteri köszöntőn kívül közös kirándulásokat szerveztek a Hessen parkba, mely a helyi építészeti stílust mutatja be skanzen formájában, valamint a „Felsenmeer” (Kőtenger) nevű helyre, mely keletkezését és élővilágát tekintve jelentős természetvédelmi terület. Ezen kívül iskolai sportfelmérésben és projektnapon vehettek részt a tanulók, melynek témája: Fa, mint alapanyag; fenntarthatóság és újrahasznosítás. A hétvégén a családok gondoskodtak a gyerekek programjáról. Hogy az utazás se legyen annyira unalmas, útközben odafelé megnézték a festői Heidelberg városát, majd hazafelé látogatást tettek Passauban, ahol a Szent István dómot csodálták meg, valamint tiszteletüket tették Boldog Gizella sírjánál. A bensheimi diákok viszontlátogatására előreláthatólag június elején kerül sor, melyet már most izgatottan várnak a gyerekek. Az utazást anyagilag támogatta a Szajki Német Önkormányzat, a Szekcsői Németek Nemzetiségi Önkormányzata, a Mohácsi Német Önkormányzat valamint Mohács Város Önkormányzata. Nagylelkű támogatásukat ezúton is köszönjük.

Köszönetnyilvánítás

A Társadalmi felelősségvállalás keretein belül a Cargill Kft. mohácsi részlege már második alkalommal támogatta a Park Utcai Katolikus Általános Iskolát. A kapott pénzből sikerült felújítani az iskola tornaöltözőinek már régen elavult öltözőpadjait. Ezeken kívül a támogatásból sikerült 20 darab szivacskézilabdát, 15 kosárlabdát, 10 röplabdát, 10 futball labdát és 3 futsal labdát vásárolni. A fejlesztések nagyban hozzájárulnak, hogy a testnevelés órák és azok előkészítése színvonalasabb környezetben, korszerű eszközök használatával történhessen. A Park Utcai Katolikus Általános Iskola ezúton szeretné megköszönni a cég vezetésének a nagylelkű támogatást. E nélkül a padcsere biztosan nem valósulhatott volna meg az elkövetkező pár évben.

Autómentes világnap már sokadszorra

A Park Utcai Katolikus Általános Iskola már hosszú évek óta csatlakozik az Európai Mobilitási Hét keretein belül szervezett Autómentes naphoz. A szülőkkel együtt idén is közel 300-an vonultak fel az iskola épületétől a Duna-partig és vissza. A figyelemfelhívó rendezvény célja, hogy odafordítsa a figyelmet a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti és városképi problémákra. A részt vevő gyerekeket és felnőtteket a közlekedés felelősségteljes megválasztására tanítja, a városban élőket és azok vezetőit pedig a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére. Az iskola által szervezett akciók hatására a városban korszerű kerékpárutak épültek és nagy hangsúlyt fektetnek a biciklisek védelmére. Ezt a szemléletet igyekszik az iskola tanári kollektívája továbbra is
továbbadni a gyerekeknek azzal, hogy évről-évre csatlakozik az akcióhoz. Munkájuk sikerét mutatja,hogy jó idő esetén, az átlagos hétköznapokon is több száz kerékpár áll az iskola előtti tárolókban.Köszönjük a Mohácsi Rendőrkapitányságnak, hogy biztosították az utat a kerékpárosok számára, és hogy mindig vigyáznak ránk, kerékpárosokra.

Veni Sancte

2017. szeptember 3-án 9 órás kezdettel a Fogadalmi Templomban Veni Sancte
ünnepi szentmisén vettek részt iskolánk tanulói és dolgozói. Bacsmai László
plébános a mindennapos reggeli-esti imára buzdította a gyerekeket és a híveket
egyaránt. Szentbeszédében többször is kitért arra, hogy cselekedeteinket
vizsgáljuk meg aszerint, hogy Jézus mit tenne a helyünkben. Mondandóját
összegezve elmondta, hogy figyeljünk az első-belső- felső hangra.

Néhány nap Liptódon

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával a Park Utcai Katolikus Általános Iskola hetedikes német nemzetiségi tagozatos diákjai néhány napot Liptódon tölthettek német nemzetiségi táborban június 17. és 21. között. A tábor célja az volt, hogy a tanulók elmélyíthessék a népismeret órákon tanult ismereteket, valamint gyakorolhassák a német nyelvet. Az öt nap alatt számos programban volt része a 23 főből álló gyerekseregnek. Német néptáncot és népdalokat tanultak, rétest nyújtottak, és kenyértésztát dagasztottak, de kipróbálhatták a mezőgazdasági munkákat is.A fiúk kaszálni mentek a faluban, a lányok pedig a kukoricakapálásban segítettek a falubelieknek. Természetesen a pihenésre és a közös játékra is maradt idő. Felejthetetlen élményeket gyűjtöttek a gyerekek.

Egyházmegyei ének-zene tábor

A tehetséggondozás terén nagy előrelépés a 2015-től évente megrendezésre kerülő ének-zene tábor, ami 2017-re egyházmegyei táborrá nőtte ki magát, ahol a Kicsinyek kórusa tagjain kívül tolnai és siklósi gyermekek is részt vettek, akik nagyon élvezték a lélekemelő közös énekléseket. Az együtt töltött napokat változatos programok tették emlékezetessé:

Köszönjük szépen a Pécsi Egyházmegye támogatását!